fredag 12. april 2013

Sporar

Sporar som fyk ut av sporehusa, som skinande stjerneskot å sjå til i sollyset, for å slå rot ein stad.

Mosen har generasjonsveksling, noko som vil seie at annakvar generasjon er kjønna (med eitt sett kromosom) og ukjønna (med dobbelt sett kromosom). Altso: den grøne, bustete/greinete delen er anten ein ho-plante eller ein hann-plante. Den tynne stilken med eit sporehus på er den ukjønna planten.

Translation: Mosses fascinate me because of their alternation of generations. And because they look extremely beautiful.

4 kommentarer:

Synne sa...

Så herlig at du har klart å fange dem i flukt! Jeg skjønner meg ikke helt på kromosoner og sånt, men disse bildene er nydelige!

motionocean sa...

Digge bilder!! Dette hadde vi om i biologien før jul - jeg likte det!!

Maren sa...

Så nydelige bilder! Jeg kan kjenne skoglukta gjennom dem.

Benedicte sa...

skulle ønske jeg skjønte litt mer naturfagsmessig men du forklarer det på en veldig fin og enkel måte. skrekkelig søte bilder var det også